کد خبر: 1216764
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
شرحی بر خصوصیات چهارگانه انتخابات از منظر رهبر معظم انقلاب
علی تقی‌نژاد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم کرمان و خوزستان در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲، خصوصیات چهارگانه مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت انتخابات را مطرح کردند که شایسته است جهت آشنایی اجمالی با هر کدام از این موارد، مطالبی تقدیم شما مخاطبان گرامی شود. ما در بخش‌های «سلامت انتخابات» و «امنیت انتخابات» مشکل خاصی نداریم، به واسطه مشروعیت‌داشتن و قانونی‌بودن نهاد‌های اجرایی و نظارتی در جمهوری اسلامی، حسن‌ظن و اعتماد داریم، اما در بخش‌های «رقابت واقعی» و «مشارکت قوی» هنوز با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم به مرور و با گذشت زمان و کسب تجربه‌های فراوان، ایراد‌ها نیز کمتر شود. 
اصل «سلامت انتخابات» به عنوان یکی از اصول برگزاری انتخابات منصفانه و عادلانه تلقی می‌شود. منظور از این اصل، جلوگیری از بدعت‌های قانونی قبل، حین و بعد از انتخابات، رأی‌گیری در چارچوب قوانین و مقررات کشور، اطمینان‌بخشی نهاد‌های اجرایی و نظارتی بر مردم در جهت حفظ آرای آن‌ها به عنوان حق‌الناس، شروع و اتمام فرایند انتخابات با توجه به شرایط مقرر در قانون و ... است که طی چهل‌واندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی، الحمدلله سالم‌بودن انتخابات از هر منظری، مورد توجه رسانه‌ها و ملت قرار گرفته است، البته که در هر انتخاباتی، برخی نامزد‌ها به نتایج آرا اعتراض داشته و دارند و این حق قانونی آنهاست، اما تاکنون سند یا مدرک قابل قبولی برای تقلب در انتخابات از سوی نامزد‌های انتخابات‌های گوناگون ارائه نشده است. برخی به دنبال بهانه‌ای برای متهم‌کردن نظام به دخالت در روند انتخابات، نتایج آن و جبهه‌گیری به نفع یکی از احزاب یا جریان‌های سیاسی کشور می‌گردند که یکی از بهترین فرصت‌ها، ثبت‌نام در انتخابات و خود را در معرض آرای مردم قراردادن است. 
«امنیت انتخابات» از سوی نهاد‌های انتظامی و امنیتی برقرار خواهد شد. آن‌ها نگهبانانی هستند که هم حافظ جان مردم و آرا در صندوق‌ها هستند و هم محیط امن رقابت‌های واقعی را فراهم می‌سازند، هم مراقب نفوذی‌ها و تخریبگران بیت‌المال هستند، البته امنیت صرفاً شامل امنیت جانی و جسمانی نیست، همین قدر که فضای جامعه از «امنیت روانی» برخوردار باشد و شاهد فضای رقابت‌های انتخاباتی سالم و به دور از حاشیه و تخریب از سوی نامزد‌ها و طرفداران آن‌ها باشیم، می‌توان ادعا کرد امنیت انتخابات نیز فراهم شده است. 
«رقابت واقعی» یعنی نامزد‌های انتخابات مجلسین (شورای اسلامی و خبرگان رهبری) برای رضای خدا و مخلصانه در معرض آرای مردم قرار بگیرند. در تبلیغات انتخاباتی، اخلاق و آداب آن را رعایت کنند، در چارچوب قانون و مقررات کشور وعده دهند، آن هم وعده‌های شدنی و مطابق شرایط و حال و روز جامعه. سعی کنند در تبلیغات انتخاباتی، به خاطر رأی، خاک ناامیدی از آینده بر چهره مردم نپاشند و در کسب رأی حلال از ملت کوشا باشند. «ارائه آمار‌های غیردقیق و غیرواقعی به مردم، دروغ‌پردازی نسبت به برخی مسائل نظام، بازگویی برخی موارد محرمانه نظام به ملت، توهین و تخریب و فریب شخصیت نامزد/ نامزد‌های دیگر، ایجاد دوقطبی‌های کاذب، ناعدالتی در وقت یکسان تبلیغات انتخاباتی، تهییج طرفداران خود به برخورد‌های زننده و زشت نسبت به دیگر نامزد/ نامزدها، پخش کلیپ‌های غیرعادی و نامناسب تبلیغاتی، استفاده بیجا و حاشیه‌ساز از زنان بی‌حجاب در مستند‌های انتخاباتی» و غیره، همه این موارد، خارج از اصول رقابت واقعی قلمداد خواهد شد، البته ملت امروز با توجه به تجربه‌ها و بصیرت‌هایی که کسب کرده است، دیگر فریب ادعا‌ها و قال‌وقیل‌های برخی از نامزد‌ها را نخواهد خورد و قطعاً می‌داند انتخاب درست، مطمئن، عالمانه و دقیق می‌تواند به «ایران قوی» و «رسیدن به قله» منجر شود. 
«مشارکت قوی» منوط به مهیاکردن شرایط رأی‌دهی، تأمین امنیت انتخابات، در نظر گرفتن منافع ملی در رقابت واقعی و انقلابی عمل‌کردن نماینده‌های فعلی دو مجلس (شورای اسلامی و خبرگان رهبری) است. مردم به عملکرد‌های نماینده‌ها، گزارش‌های حضور و غیاب، فعالیت‌های استانی و داشتن دغدغه‌های رفع مشکلات نگاه می‌کنند. حق دارند بدانند نماینده آینده، چه دیدگاه، نظر و اعتقادی نسبت به مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی ورزشی کشور دارد. حق دارند بدانند چه وعده‌هایی مطابق شرایط قانون و اقتضائات موجود کشور، قابلیت اجرایی‌شدن دارد و در نظر آن‌ها برتر تلقی می‌شود. یکی از پایه‌های اساسی مشارکت قوی، حضور فعالانه «حلقه میانی» است. نخبگانی که در این لحظات حساس و «شب‌های قدر انقلاب اسلامی» سکوت اختیار کنند، بعداً مجبور خواهند شد برای رفع ابهام یا هرگونه شبهه‌ای علیه نظام، ساعت‌ها وقت بگذارند تا خیلی از مردم را قانع و آرام کنند، غافل از آنکه فرصت‌ها، چون ابر‌ها در جریان هستند و دیگر برگشتی در کار نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار